Hoe geweldig de producten van Apple ook zijn, ze zijn helaas niet onschendbaar voor defecten. We krijgen bij PIT Pro dan ook regelmatig verzoekjes binnen om een iMac, MacBook, iPhone of toetsenbord te laten repareren. Hierdoor weten we inmiddels welke stappen je dient te doorlopen bij een defect, wat de valkuilen zijn en wanneer het de investering niet meer waard is om je apparaat te laten repareren. Deze kennis en ervaring delen we deze week met jullie!
Help, mijn Mac heeft een defect, wat nu?
Misschien begint het scherm van je MacBook ineens kuren te vertonen, lijkt het toetsenbord niet goed meer te werken of gaat die accu wel heel erg snel leeg. Helaas voorkom je het niet dat je Mac naarmate het verstrijken van jaren meer risico loopt op significante defecten.
Dus heb je een defect doorloop dan de volgende checklist (stap 1/m 3 kun je overslaan als je defect fysiek zichtbaar is en er dus geen twijfel over bestaat dat het aan de hardware ligt):
- Stap 1: Schakel je Mac toch nog een keer uit, wacht 30 seconden en zet de Mac opnieuw aan. Je weet maar nooit..
- Stap 2: Is het defect wel echt hardware gerelateerd? Problemen met bijvoorbeeld het toetsenbord of scherm willen nog wel eens verholpen worden met bepaalde resets. Laat dit altijd door een professional doen. Wij helpen je graag de juiste reset uit te voeren voor jouw defect.
- Stap 3: Is er geen reset die jouw defect kon verhelpen? Probeer dan nog eens een nieuwe user te creëeren en te kijken of het probleem ook daar voorkomt. Geen resultaat? Dan is de kans dat het defect hardware gerelateerd is groot.
- Stap 4: Check de reparatieprogramma’s van Apple. Apple heeft een hele waslijst aan reparaties die je gratis kunt laten uitvoeren bij bepaalde modellen. Van accu’s tot toetsenborden. De lijst vind je hier op de site van Apple (ook voor overige Apple apparaten)!
- Stap 5: Oke, het is zeker dat je probleem hardware gerelateerd is én er bestaat geen serviceprogramma. Nu zul je jouw Mac toch echt moeten wegbrengen voor onderzoek en een offerte. Wij helpen je hier graag bij en kennen in veel gevallen de voordeligste route.
- Stap 6: Offerte is binnen. Nu de vraag: moet je het doen? Hierover lees je meer in de volgende paragraaf.
Moet ik mijn Mac (of iPhone) laten repareren?
De eerste vraag die je jezelf moet stellen is: kan ik met het defect leven? Is het een kleine barst in het scherm dan is je antwoord misschien JA. Gaat je hele MacBook display niet meer aan, dan is het vrijwel altijd NEE.
Advies voor als je met het defect van je Apple apparaat kunt leven
Over het algemeen houden wij voor de zakelijke levensduur van een Mac/iPhone 3-5 jaar aan. De economische levensduur is bijvoorbeeld afhankelijk van hoe uitgebreid je specificaties (RAM, processor en SSD) bij aanschaf waren, hoe vaak je het apparaat gebruikt én welke werkzaamheden je uitvoert. Heeft je Mac 4 of 8GB RAM, en doe je de hele dag Photoshop dan loop je eerder tegen limieten aan dan bij bijvoorbeeld 16 of zelfs 32GB.
Heb je dus het gevoel dat je met het defect kunt leven/werken en komt de leeftijd van je device richting de 5 jaar? Dan zouden wij eigenlijk nooit investeren in het apparaat. De kans is zo groot dat je toch al binnenkort naar een ander apparaat over zou gaan dat je er beter geen geld meer aan uit kunt geven. Daarbij kun je de defecte Mac meestal nog voor een prima prijs verkopen en dit bedrag gebruiken voor de aanschaf van een nieuwe!
Is je device pas 1 of 2 jaar oud? Dan is repareren vaak de beste optie. Voor het reparatiebedrag heb je meestal namelijk geen nieuw apparaat terug. Tenzij je natuurlijk toch stiekem eigenlijk de nieuwste wilde gaan kopen. 😉
Advies voor als je niet kunt leven met het defect van je Apple apparaat
Komt je device weer in de leeftijdsgrens van 5 jaar in de buurt? Dan ABSOLUUT niet repareren. Een dure reparatie is het bij een groot defect echt niet meer waard. Je kunt veel beter het restbedrag investeren in een nieuwe!
Is je device nog jong? Dan kan het een lastige beslissing zijn bij een groot defect. Zo kost een nieuw moederbord bijvoorbeeld erg veel geld (de helft van een nieuwe in veel gevallen). Maak in dit geval een goede berekening van de kosten versus opbrengsten. Een eenvoudige manier is: Reparatiekosten / restant levensduur vergelijken met (Kosten nieuw apparaat – Inruilprijs oude) / 5 jaar.
Wil je liever specifiek advies voor jouw situatie? Neem dan contact met ons op via de contactpagina of boek direct een vrijblijvende afspraak in.