Een applicatie die alsmaar aan populariteit lijkt te winnen, voornamelijk op de zakelijke markt: Slack. Maar wat is Slack precies? En is het iets om in te zetten binnen jouw organisatie? Wij zijn in ieder geval al jaren fan van deze tool en wellicht jij na het lezen van dit artikel ook!
Wat is Slack?
Slack is een communicatieplatform dat zowel via de browser als via een losse applicatie te gebruiken is op je computer, tablet of mobiele telefoon. De applicatie is voornamelijk bedoeld om interne communicatie eenvoudiger te maken, maar biedt ook mogelijkheden om externen te betrekken.
De basisfunctionaliteit van Slack is chatten via chatgroepen of 1-op-1. Een chatgroep wordt ook wel een channel genoemd binnen Slack. Zo’n channel kun je eenvoudig zelf samenstellen, een naam geven en bijvoorbeeld openbaar of privé maken. Iedere Slack gebruiker heeft zijn/haar eigen workspace waarin de actieve channels onder elkaar zichtbaar zijn.
Altijd staat voor een channel het symbool #. Hiermee kun je bijvoorbeeld ook naar andere channels verwijzen tijdens het chatten. Binnen channels is het mogelijk berichten en bestanden met elkaar te delen, en bijvoorbeeld een thread te starten. De gratis versie laat een workspace de 10.000 meest recente berichten opslaan. Wil je verder terugzoeken? Dan moet je over op de betaalde versie.
Ten slotte is het ook nog mogelijk allerlei andere applicaties met Slack te koppelen, denk hierbij aan Microsoft Outlook, Google Drive of Dropbox. En kun je middels een automatiseringstool als Zapier ook nog eenvoudig allerlei applicaties koppelen buiten Slack’s aanbod om.
Zou jij Slack moeten inzetten binnen jouw organisatie?
Het korte antwoord: Ja. Slack is voor ons hét zakelijke, interne communicatieplatform. Een alternatief zou bijvoorbeeld Whatsapp zijn, maar dit is op basis van telefoonnummer. En niet ieder bedrijf heeft zakelijke mobiele telefoons voor al haar medewerkers. Met Slack houd je zakelijk en privé mooi gescheiden.
Maar waarom zou je niet gewoon e-mail gebruiken? Omdat een e-mailbox al gauw helemaal volloopt als je alle korte en kleine vragen/opmerkingen naar elkaar zou e-mailen. Zie Slack meer als een digitale meeting met de mogelijkheid niet direct te reageren. Je parkeert namelijk op een informele manier eenvoudig vragen bij collega’s via de channels.
Daarbij zullen de meeste bedrijven voldoende hebben aan de gratis versie van Slack. Wat betekent dat je het eenvoudig en vrijblijvend binnen jouw organisatie uit kunt proberen. Past het toch niet bij jullie manier van werken of vind je het gewoonweg een onnodige toevoeging? Dan zeg je zo je account op en ben je er van af.
Hieronder zie je hoe Slack er momenteel uit ziet. Zoals je ziet staan links shared channels (voor chats met externen), channels (chatgroepen intern) en direct messages (1-op-1 chats).
Alle voordelen van Slack voor bedrijven op een rij
De voordelen die wij als team ervaren door het gebruik van Slack zijn als volgt:
- Korte communicatielijnen binnen het team, maar niet het nadelige effect van een collega fysiek onderbreken van zijn/haar werk met een vraag.
- Mogelijkheid speciale chatgroepen (channels) aan te maken, denk aan een chatgroep per klant, opdracht specifiek of op basis van interne teams.
- Mooie, moderne interface en makkelijk in gebruik. Zo kun je bijvoorbeeld ook eenvoudig bestanden delen via drag and drop. Je begrijpt binnen no-time de werking en kunt aan de slag. De app is overzichtelijk en heeft een strak design.
- Je kunt Slack integreren met andere bedrijfsapplicaties en met Zapier voor verdere automatisering.
- De basis versie is gratis en er is dus eigenlijk geen reden Slack niet uit te proberen.
Zoals je wellicht hebt gemerkt zijn wij bij PIT Pro best wel fan van Slack. We zien dan ook geen reden om deze parel van een applicatie niet uit te proberen. Heb je hulp nodig bij de installatie ervan of wil je dat wij je begeleiden bij het opzetten van een slimme channel structuur? Neem dan contact met ons op of boek direct een vrijblijvende kennismaking!