Grote kans dat jouw team gebruik maakt van een cloud omgeving om data met elkaar te delen en bewerken. De grootste spelers in deze markt zijn Google (Workspace), Microsoft (OneDrive) en Dropbox. Ook binnen ons klantenbestand zijn deze drie partijen ruim vertegenwoordigd. Eerder schreven we al een artikel over het verschil tussen de drie diensten en gaven we advies welke van de drie het beste bij jouw organisatie zou passen. Deze week gaan we dieper in op het beheer van zo’n omgeving. Waarom zou je dit nou moeten uitbesteden?
1. Expertise inrichten van de omgeving
Datadeling is binnen veel organisaties inmiddels niet meer weg te denken. Wel heeft dit weer nieuwe uitdagingen met zich meegebracht, want hoe zorg je nou dat de data die je produceert en opslaat ook goed vindbaar is voor andere teamleden of externen? De exacte data- en mappenstructuur is natuurlijk sterk afhankelijk van het type bedrijf. Wel scheelt het om ervaring te hebben op dit gebied. PIT Pro heeft inmiddels ontelbare cloud omgevingen ingezien en kan dan ook goed adviseren op het gebied van bijvoorbeeld mappenstructuur.
Naast de praktische inrichting van het geheel bieden Google, Microsoft en Dropbox steeds uitgebreidere admin mogelijkheden om jouw omgeving te personaliseren en beveiligen. Zo kunnen we het bijvoorbeeld verplichten in Google Workspace dat de gebruiker 2FA moet hebben aanstaan om in te loggen op de Shared Drives zonder dat je toegang tot je mail verliest en kunnen we een wachtwoord beleid afdwingen.
Of dit soort toepassingen relevant zijn voor jouw organisatie ontdek je door een vrijblijvende kennismaking in te boeken bij onze cloud expert!
2. Tijd besparen door laten beheren rechten / rollen
Nadat je de omgeving goed en veilig hebt ingericht komen er natuurlijk nog veel meer taken bij kijken die doorlopend zijn. Denk aan: het aanmaken en opruimen van users (en bijbehorende data), beheren van toegankelijkheid binnen (sub)mappen en het waarborgen van afgedwongen beveiligingsmaatregelen.
Al met al kan dit best veel tijd kosten. Zeker als je hier niet dagelijks mee te maken hebt. Benieuwd of het rendabel is voor jouw organisatie dit uit te besteden? Neem dan contact met ons op of boek direct een vrijblijvende kennismaking in.
3. Snel schakelen met onze supportdesk
We zien vaak bij nieuwe opdrachtgevers dat degene met de meeste verstand van ICT alle IT taken naast zijn of haar gewone werk toegespeeld krijgt. Wij denken dat dit zeer onwenselijk is. Jouw gewaardeerde medewerker kan zich toch ook veel beter focussen op hetgeen waar hij of zij voor aangenomen is?
Daarnaast raak je door deze opzet afhankelijk van één persoon binnen de organisatie. Wat als dit teamlid vertrekt of langdurig ziek is? Dan verlies je meteen alle kennis en jouw aanspreekpunt voor ICT. Kies daarom voor een goed bereikbare support desk die jouw bedrijf door en door kent én snel kan schakelen bij (aan)vragen.
Hopelijk hebben we je kunnen overtuigen waarom het uitbesteden van cloud beheer voor ieder bedrijf voordelig is. Heb je vragen over dit artikel? Neem dan contact met ons op via het contactformulier of bel ons op 020-2611450.