Skip links

Een inkijkje in de huidige IT-projecten van PIT Pro

Deze week een inkijkje in onze dagelijkse activiteiten. We krijgen vaak de vraag wat we nou allemaal precies doen op een dag. De IT-wereld is voor veel mensen nogal mysterieus en daarom proberen wij iedere paar maanden inzicht te geven in onze bezigheden. Deze keer vind je een aantal projecten die we aan het uitvoeren zijn.

Migratie MacBook met intel chip naar MacBook met M1 chip

Deze werkzaamheden komen de laatste tijd veelvuldig voor. De nieuwste MacBooks met M1 chip zijn namelijk erg in trek. Voor veel mensen blijken deze nieuwe laptops een mooi moment geweest te zijn om over te stappen naar een nieuwe. Hoe pakken wij zo’n migratie aan?

  • Stap 1: advies welk model MacBook het beste past bij de behoefte van de klant
  • Stap 2: checken of klant geen software gebruikt die nog niet goed werkt op de M1 MacBooks
  • Stap 3: na akkoord, verzorgen we de aanschaf, eventueel met een usb-c dock
  • Stap 4: in overleg met klant bekijken we wat allemaal over moet op de nieuwe MacBook
  • Stap 5: back-up maken van de oude Mac
  • Stap 6: MacBooks komen op ons kantoor voor handmatig overzetten van data
  • Stap 7: oude MacBook wordt naar wens opgeschoond of geleegd

Al met al zijn we hier, afhankelijk van de hoeveelheid data die over moet 2-4 uur mee bezig. Daar komt natuurlijk ook nog wat wachttijd bij, vandaar dat we de oude en nieuwe MacBook altijd minimaal een halve dag bij ons op kantoor willen hebben voor een migratie.

Nieuwe modellen Mac's Apple M1

Implementeren van Single Sign-on (SSO) oplossing

Voor een grote organisatie (50-100 medewerkers) zijn we bezig met de uitrol van een Single Sign-on (SSO) oplossing. Hiervoor maken we gebruik van software genaamd JumpCloud. Met SSO zorg je voor een centrale, persoonsgebonden plaats waaraan verschillende accounts gekoppeld kunnen worden. Zo minimaliseer je het aantal accounts en wachtwoorden dat een medewerker ergens moet opslaan.

Wil je meer weten over slim account- en wachtwoordbeheer? Lees dan eens onze blog over dit onderwerp!

Hoe implementeer je een single sign-on oplossing?

Wij adviseren altijd dit te laten doen door een IT professional. Account- en wachtwoordbeheer is een belangrijke zaak en daarom is uitbesteding vaak de beste keuze. Over het algemeen behelst implementatie de volgende stappen:

  • Opzetten nieuwe database met medewerkers en e-mailadressen in SSO software
  • Koppelen SSO accounts aan accounts van externe tooling
  • Laat medewerkers hun eigen SSO wachtwoord instellen (per uitnodigingsmail)
  • Zorg voor duidelijke communicatie over de nieuwe manier van werken en inloggen

Benieuwd of single sign-on jouw bedrijf efficiënter en veiliger kan maken? Boek dan een vrijblijvend kennismakingsgesprek in hierover!

JumpCloud logo

Mailmigratie naar Microsoft voor meer dan 100 mailboxen

Naast de implementatie van de single sign-on oplossing zijn we ook bezig met het migreren van een grote mailomgeving. Om volledig gebruik te maken van alle functionaliteiten wil de klant graag volledig naar Microsoft 365. Wij verzorgen de gehele mailmigratie inclusief gekoppelde contacten, agenda’s en notities!

Zo’n mailmigratie voeren we eigenlijk uit in 2 fasen. Eerst wordt een bulk migratie aangezet. Waarbij iedereen gewoon kan doorwerken in zijn of haar oude mailbox. Zodra deze eerste bulkmigratie klaar is plannen we een weekend om de data die tijdens de bulkmigratie nog niet mee gemigreerd is over te zetten. Om ervoor te zorgen dat mail niet op twee plekken terecht kan komen, sluiten we tijdens dit weekend iedereen’s mailbox af door middel van een wachtwoord reset.

Na het weekend krijgt iedereen een instructie om zijn of haar nieuwe mailbox in te stellen en verder te werken vanuit de nieuwe omgeving!

Microsoft outlook logo

Vervanging van Wi-Fi netwerk met Ubiquiti UniFi apparatuur

Ten slotte hebben we afgelopen maand een Wi-Fi netwerk vervangen met Ubiquiti UniFi apparatuur. Met als bijkomend voordeel dat er een gastnetwerk gecreëerd kon worden. Waarom een gastnetwerk sterk aan te raden is lees je hier! UniFi apparatuur is de afgelopen tijd erg populair. Dit komt voornamelijk doordat de apparatuur veelal volledig “managed” (op afstand te beheren) is en in verhouding erg goed te betalen.

Zo kunnen we dus niet alleen een veel beter Wi-Fi netwerk bieden, maar ook nog slim beheer op afstand. Binnen dit beheer pakken we bijvoorbeeld het testen en updaten van de apparatuur op, uitlezen van log files zodra er iets misgaat en voeren we slimme instellingen door voor optimale prestaties! Benieuwd geworden naar netwerk beheer? Lees hier wat we allemaal kunnen!

Hopelijk hebben we je een leuk inkijkje kunnen geven in onze dagelijkse activiteiten. We doen natuurlijk nog veel meer dan bovenstaande. Wil je meer informatie over wat we voor jou kunnen betekenen? Contact ons dan! Wil je meer lezen over onze projecten? Kijk dan hier!